Vilken gymnasieutbildning ska jag välja?

När du ska välja utbildning är det bra att fundera över vilka ämnen du är intresserad av och vilka förutsättningar du har för att klara olika utbildningar. Om du väljer något du är intresserad av så kan det hjälpa dig att få bättre studieresultat.

Var nyfiken och titta på olika alternativ. Var inte för snabb med att avfärda saker du inte känner till. Kunskap om programmen ökar möjligheten till ett väl underbyggt gymnasieval.

Jämför gymnasieprogram

På Skolverkets webbplats kan du jämföra olika gymnasieprogram. Där får du en tydlig överblick över vilka kurser som ingår i programmen. Jämför gymnasieprogram på Skolverket

Programutbud

Aktuellt programutbud och på vilka skolor du kan läsa de olika programmen hittar du under sidan Programutbud.