För att kombinera dina gymnasiestudier med NIU eller RIG behöver du göra två ansökningar. Du gör en ansökan till idrottsförbundet för den idrottsliga antagningen, och en vanlig gymnasieansökan till den aktuella skolan för att bli antagen till ett program. Ta kontakt med din studie- och yrkesvägledare eller skolan som erbjuder idrottsutbildningen för att få information om ansökan och behörighet.

Utöver NIU och RIG finns även Lokal idrottsutbildning (LIU, en idrottsprofil). Det innebär att du går ett nationellt program där du utövar din sport under en del av din skoltid. För information om LIU och hur du gör en ansökan, kontakta aktuell skola. Läs mer på gymnasieskolornas hemsidor om hur de arbetar med idrottsprofiler på skolan.

Nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU)

NIU finns på olika skolor både i Östergötlands län men även utanför. Söker du till NIU utanför Östergötland ska det finnas ett samverkansavtal mellan din hemkommun och den aktuella kommunen. Ansökan sker i två delar, en till idrotten via idrottsförbundet och en till gymnasieprogrammet via gymnasieantagningen i din hemkommun.

Samverkansavtal

Ett samverkansavtal gör att du räknas som mottagen i första hand, det vill säga att du antas på samma villkor som kommunens egna elever. Utan samverkansavtal räknas du som mottagen i andra hand, och då blir du endast antagen om det finns lediga platser kvar när alla förstahandsmottagna elever har fått plats.

Du behöver göra två ansökningar till NIU:

• Gör ansökan till den idrottsliga uttagningen via ditt idrottsförbund. Datumet för den idrottsliga uttagningen kan variera. Kontakta den skola som har NIU-utbildningen för att få information om hur du gör ansökan.
  • Du måste även göra en ansökan till det eller de program som du är intresserad av på den skola som har NIU-utbildningen. Ansökan till gymnasieprogrammet görs via din hemkommun.
  • Ditt slutbetyg från nian avgör om du kommer in på programmet.

Riksidrottsgymnasier (RIG)

Riksidrottsgymnasier är en riksrekryterande utbildning vilket innebär att elever från hela landet kan söka och bli mottagna på samma villkor. Ansökan sker i två delar, en till idrotten via idrottsförbundet och en till gymnasieprogrammet via gymnasieantagningen i din hemkommun.

Du behöver göra två ansökningar till RIG:

• Gör ansökan till den idrottsliga uttagningen via ditt idrottsförbund. Datumet för den idrottsliga uttagningen kan variera. Kontakta den skola som har RIG-utbildningen för att få information om hur du gör ansökan.
  • Du måste även göra en ansökan via gymnasieantagningen i din hemkommun till det eller de program som du är intresserad av på den skola som har RIG-utbildningen.
  • Ditt slutbetyg från nian avgör om du kommer in på programmet.

Skicka in intyg

Du som har fått en plats på NIU eller RIG utanför Östergötland ska skicka en kopia på bekräftelsen till Gymnasieantagningen i din hemkommun. Detta kan vara en kopia på brev eller e-post om uttagningsbesked.

Du som har fått en plats på NIU eller RIG i Östergötlands län behöver inte skicka in något intyg till Gymnasieantagningen.

Idrottsutbildningar som erbjuds i Östergötland

Denna del är under uppbyggnad!

Anders Ljungstedts gymnasium

Nationell idrottsutbildning mot ishockey (killar) kan läsas i kombination med:

Linköping Fria Läroverk

Nationell idrottsutbildning mot fotboll, innebandy, ishockey (tjejer) och fäktning kan läsas i kombination med:

Linköpings Idrottsgymnasium

Nationell idrottsutbildning mot handboll, ishockey (killar), golf och konståkning kan läsas i kombination med:

Platengymnasiet

Riksidrottsgymnasium mot segling och triathlon kan läsas i kombination med:

Bråvallagymnasiet

Nationell idrottsutbildning mot fotboll kan läsas i kombination med:

De Geergymnasiet

Nationell idrottsutbildning mot fotboll, friidrott och basket kan läsas i kombination med:

Ebersteinska gymnasiet

Nationell idrottsutbildning mot fotboll kan läsas i kombination med:

• Teknikprogrammet (TE)

Nationell idrottsutbildning mot friidrott och basket kan läsas i kombination med:

• Teknikprogrammet (TE)

Riksidrottsgymnasium basket kan läsas i kombination med:

Hagagymnasiet

• Naturvetenskapsprogrammet/tvärvetenskap (NATV)
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)

Riksidrottsgymnasium basket kan läsas i kombination med:

• Naturvetenskapsprogrammet/tvärvetenskap (NATV)

Kungsgårdsgymnasiet

Bildningscentrum Facetten

Nationell idrottsutbildning mot golf eller fotboll kan läsas i kombination med:

• Ekonomiprogrammet EK)
  • Försäljnings- och serviceprogrammet (FS)

Vreta utbildningscentrum

Nationell idrottsutbildning mot ridning kan läsas i kombination med:

• Naturbruksprogrammet, hästhållning (NBHAT)

Mer information

Mer information om antagning till Idrottsutbildningar finns på Skolverkets webbplats.