Program, inriktningar och kurser

Gymnasieskolorna erbjuder olika gymnasieprogram, inriktningar och valbara kurser. Undersök vilka skolor som har det program och den inriktning du är intresserad av. Ta också reda på vilka valbara kurser som finns för det aktuella programmet och skolan.

På Skolverkets webbplats kan du se exempel på utbildningar och yrken du kan bli behörig till efter gymnasiet.

Behörighetsvisaren på Skolverket

Gå på gymnasiemässan

På gymnasiemässan får du möjlighet att ställa frågor till olika skolor som finns representerade. Förbered gärna frågor och läs på om de olika skolorna innan du besöker mässan.

Gymnasiemässan i Östra samverkansområdet

Linköpings gymnasiemässa

Gå på öppet hus eller prova-på-dagar

Många gymnasieskolor erbjuder öppet hus eller prova-på-dagar. Du kan då besöka de skolor du är intresserad av och se skolans lokaler. Passa på att ställa frågor som är viktiga för just dig till både lärare och elever.

Upplägget för öppet hus eller prova-på-dagar varierar från skola till skola. En del skolor erbjuder digitala öppna hus, andra skolor bjuder in till fysiska öppna hus. För aktuella datum och tider, kontakta de skolor du är intresserad av.

Tips på frågor att ställa

Välj ut de frågor som är intressanta för dig.

• På vilka skolor finns det program och inriktningar som jag vill gå?
  • Hur ser arbetssättet ut på skolan? Tema, grupprojekt, mycket datortid och självstudietid?
  • Hur många elever kan det vara i en klass och hur många går på skolan?
  • Hur kan ett schema se ut?
  • Hur ser det ut med håltimmar?
  • Har jag alltid lärarledda lektioner?
  • Finns det idrottshall? Om inte, var har man idrott?
  • Finns det matsal? Om inte, var äter man?
  • Finns det café på skolan?
  • Finns det grupprum för studier?
  • På vilket sätt har eleverna inflytande?
  • Har skolan ett aktivt elevråd eller elevkår?
  • Har skolan utbyte med andra länder?
  • Har skolan utbyte med universitetet?
  • Är skolans lärare behöriga?
  • Om jag ska gå ett yrkesprogram, ordnar skolan eller jag själv APL-plats?
  • Vilka individuella val finns det att välja mellan?
  • Vilka kurser erbjuds inom programfördjupningar?
  • Ingår modernt språk i mitt program eller kan jag lägga till det?
  • Kan jag byta modernt språk om jag ångrar mig?
  • Vilket stöd kan jag få på skolan?
  • Om jag är i behov av extra stöd, vilken hjälp får jag och av vem?
  • Finns det skolsköterska, speciallärare, specialpedagog, studie- och yrkesvägledare, kurator, psykolog och skolläkare på skolan? Hur ofta är de på plats?

Yrkesprogram

Om du gillar både teoretiska och praktiska ämnen kan ett yrkesprogram vara något för dig. Efter gymnasiet har du fått en yrkesutbildning som gör att du kan börja jobba efter avslutade studier. Du kan även plugga vidare på Yrkeshögskola eller Universitet. Från 2023 så ingår de kurser du behöver för allmän behörighet till högre studier i alla yrkesprogram. Däremot kan du behöva välja till vissa teoretiska kurser för att få särskild behörighet. Yrkesprogrammet ger dig många möjligheter både till jobb och framtida studier.

Högskoleförberedande program

Om du gillar teoretiska ämnen och är intresserad av att plugga vidare efter gymnasiet kan ett högskoleförberedande program passa dig. Läs på och ta reda på vilket program som passar just dig, dina intressen och framtida studiemål.

Att tänka på vid ansökan

När du gör din ansökan är det bra att göra minst fem val och rangordna dessa eftersom det inte finns någon garanti för att du kommer in på det gymnasieprogram och den skola du önskar. Kommer du inte in på ditt förstahandsval har du ändå möjlighet att komma in på de andra val som du har rangordnat. Saknar du behörighet kan du gå ett introduktionsprogram.

Läs mer om hur du ansöker och rangordnar dina val på sidan Så söker du till gymnasiet.