I anpassad gymnasieskola finns det nationella program och individuella program. Det finns också möjlighet att välja att gå anpassad gymnasieskola som lärling, på en eller flera arbetsplatser. Ta kontakt med din studie- och yrkesvägledare för att se vilka program som erbjuds där du bor. Läs mer på Skolverkets webbplats, där fortfarande det tidigare namnet finns kvar, vilket gör att du hittar det under: så här fungerar anpassad gymnasieskola.

Så här fungerar anpassad gymnasieskola – Skolverket

Gå på prova-på-dagar

Går du på en anpassad grundskola kommer du att bli inbjuden till prova-på-dagar på anpassad gymnasieskola. På prova-på-dagar får du en inblick i anpassad gymnasieskola och de olika programmen.

Gå på mässa

På mässan för anpassad gymnasieskola får du möjlighet att ställa frågor till olika skolor som finns representerade. Förbered gärna frågor och läs på om de olika skolorna innan du besöker mässan.

Gå på öppet hus

På öppet hus får du besöka de skolor du är intresserad av, och får möjlighet att se skolans lokaler. Ställ frågor som är viktiga för just dig till både lärare och elever.

För aktuella datum och tider för öppet hus, kontakta de skolor du är intresserad av.

Tips på frågor att ställa

• På vilka skolor finns de program och inriktningar jag vill gå?
  • Hur ser en skoldag ut?
  • Hur kan ett schema se ut?
  • Hur många elever kan det vara i en klass och hur många går på skolan?
  • Finns det idrottshall?
  • Finns det café på skolan?
  • Har skolan ett aktivt elevråd eller elevkår?
  • Om jag ska gå ett yrkesprogram, ordnar skolan eller jag själv APL-plats?
  • Har skolan skolsköterska, speciallärare, specialpedagog, studie- och yrkesvägledare, kurator, psykolog, arbetsterapeut och skolläkare? Hur ofta är de på plats?